Yuri Pattison

Na wystawie prezentowane są dwa projekty artysty. W ramach projektu „Widoki outsourcowane, ekonomie widzialnego” Pattison kontaktował się z nisko opłacaną siłą roboczą oferującą swoje usługi na platformie Amazon Mechanical Turk. Jest to serwis „mikropracy” założony przez słynną amerykańską korporację, gdzie reklamowane są ogłoszenia zadań, których obecnie nie można wykonać automatycznie. Umożliwia on przeglądanie istniejących ofert i ich wykonywanie za kwotę proponowaną przez zleceniodawcę, często nie przekraczającą dolara.

Podmiotami realizującymi zlecenia są zazwyczaj pracownicy pochodzący z krajów Trzeciego Świata, dla których praca oferowana przez Amazon Mechanical Turk stanowi podstawowe źródło dochodu. Wideo Pattisona jest archiwum króciutkich zapisów wideo lub fotografii wykonanych smartfonem, przedstawiających prywatny widok z okna, których nakręcenie artysta zlecił pracownikom A.M.T.

Z kolei internetowa witryna „Znajomość generuje satysfakcję” to wirtualne przedłużenie materialnej pracy prezentowanej w przestrzeni wystawy - funkcjonalnego serwera, który został specjalnie zaprogramowany przez artystę. Serwer znajdujący się na wystawie odsyła do strony internetowej, na której artysta zainstalował specjalny bot, czyli program wykonujący czynności w zastępstwie człowieka (popularną funkcją botów jest udawanie ludzkiego zachowania).

Bot zaprogramowany przez artystę skanuje sieć, poszukując informacji związanych z kwestiami prywatności, inwigilacji, autorstwa i wolności w internecie. Pattison analizuje usieciowione środowisko technologii z perspektywy fizycznego obiektu, małej blaszanej skrzynki, na której widnieją logotypy dwóch przeciwstawnych sobie organizacji: firmy Google odpowiedzialnej za rozproszenie danych w wirtualnej chmurze i jednego z pierwszych serwisów pirackich, Pirate Bay.

Pokaż opis