Pamela Rosenkranz
ur. 1979 w Szwajcarii
Pamela Rosenkranz jest artystką konceptualną, autorką obrazów i instalacji. Operuje minimalistycznymi formami, które tworzy za pomocą syntetyków i obiektów codziennego użytku. Jej prace są refleksją nad miejscem jednostki w świecie zdominowanym przez technologie i współczesny styl konsumpcji.
Rosenkranz pyta o to, jak doświadczamy i wyrażamy siebie za pomocą towarów i zdobyczy techniki. W rozumieniu artystki współczesne, chaotyczne poszukiwanie swojego miejsca w świecie i fragmentaryczne doświadczenie tożsamości angażuje podmiot w stałą emocjonalną pracę nad własnym wizerunkiem, którą porównać można do procesów związanych z budowaniem świadomości marki.
Przeniesienie sfery rynkowej na sferę prywatną i osobistą znajduje swoje odzwierciedlenie w pracach Rosenkranz na wystawie, poruszających tematykę kultu piękna i zdrowego ciała. Ciało pojawia się w nich jako fantomowe odbicie na syntetycznym płótnie, charakteryzujące się zmiennością, płynnością i brakiem spójnych granic.
Seria akrylowych obrazów na spandexie, elastycznym materiale wykorzystywanym przy produkcji obcisłej odzieży sportowej, oraz rzeźba są częścią większego cyklu na temat identyfikacji wizualnej ekskluzywnych marek wód mineralnych, np. FIJI, Smartwater czy Evian. Na pierwszy rzut oka obrazy Rosenkranz przypominają słynne „Antropometrie” Yvesa Kleina, odbicia ciał nagich modelek, pokrytych specjalną, opatentowaną przez artystę, niebieską farbą. Za każdym razem kolor obrazu Rosenkranz koresponduje z jedną z barw na opakowaniu butelki wody FIJI, wypełnionej specjalnym pigmentem w kolorze skóry, wykorzystywanym do makijażu scenicznego.
Rosenkranz podkreśla komodyfikację symboliki życia, płodności i oczyszczenia, reprezentowanej przez tak „naturalną” substancję jak woda. Pyta nie tylko o „prawdziwą naturę” człowieka, ale i o jego „miejsce w naturze” modyfikowanej nieustannie przez technologiczny postęp.