Jennifer Chan

ur. 1988 w Kanadzie

Jennifer Chan jest autorką prac wideo, performansów dokamerowych, animacji GIF, instalacji. Twórczość Chan dekonstruuje kulturę wizualną sieci, świadomie eksplorując internetowy kicz oraz „folklor” rodem z serwisu Geocities z lat dziewięćdziesiątych. 

W swoich barwnych, ironicznych animacjach artystka wykracza jednak poza konwencje estetyczne popkulturowych fetyszy i zakamarków internetu. Skupia się przede wszystkim na wizualnej kreacji tożsamości, analizując internetowe sposoby narracji i reprezentacji rasy i płci.

Pokazywana na wystawie praca wideo „Totalny spermfest” przypomina prezentację PowerPoint z kilkudziesięcioma „najseksowniejszymi i najpotężniejszymi mężczyznami w informatyce”, w której Chan zastanawia się nad nieobecnością kobiet w historii internetu.

Artystka nakreśla genealogię współczesnych tytanów technologii: białych, wychowanych w kulturze zachodniej mężczyzn, wśród których znaleźli się m.in. naukowiec Alan Turing, Julian Assange (Wikileaks), Steve Jobs (Apple), Mark Zuckerberg (Facebook), Christopher Poole (4chan), Jakob Lodwick (Vimeo). Starając się odpowiedzieć na pytanie o relację między pożądaniem a władzą, Chan łączy krytykę feministyczną z refleksją na temat przyjemności zmysłowej płynącej z konsumowania obrazów.

Pokaż opis